Utekök – välja rätt låga, bra början till god utemat!

IMG_20170612_083027.jpg

I detta inlägg tänkte vi dela med oss vad vi tänker på när vi väljer utekök och varför vi väljer den typ av kök som vi väljer. Det är för vissa inga nyheter, men för er som frågat oss och funderar mycket på detta hoppas vi att våra tankar sparar på tid, kraft och pengar.

För att inte hamna i en diskussion kring en massa olika modeller ni skall köpa kommer vi gå igenom vad vi anser vara de vanligaste typerna av kök (gasol, bensin/fotogen, sinol/t-röd. Efter genomgången av de olika typerna går vi vidare med ett avsnitt kring generella saker vi tycker är värda att tänka på kring designen och utformningen av köket ni står att välja samt avsluta med de typer vi använder.

Om vi använder förvirrande eller inte korrekta benämningar är det fritt fram att kommentera så att desto fler förstår vad vi menar och tänker.

För er som inte orkar läsa alla motiveringar utan enbart kikar på tabellen nedan kan vi kortfattat spara er tid och säga att gasol är det vi rekommenderar till de flesta som frågar. Undantaget är för dig som skall ut på tur i vintertider, då är det besnin eller hybridkök som gäller.

Victors favorit som han själv använder och använt i flera år nu är rätt och slätt ett trangia med gasbrännare, nästan exakt ett sådant här.  Det skall dock tilläggas att han har en hel del andra kök, så på vinterturerna som inte är så ofta är det ett bensinkök och gärna då det Morgan har då det troligtvis är det bästa köket om en vill ha ett hybridkök.

Morgan däremot hans favoritkök är ett hybridkök och i detta fall MSR Whisperlite Universal. Det är verkligen ett kanonkök som funkat i många år och han anser vara marknadens bästa.


Bensin, Gasol eller T-röd?

De flesta som aldrig ägt ett eget kök eller kanske inte använt ett utekök sedan tiden som barn så symboliseras matlagningen utomhus oftast av ett klassiskt Trangia kök med en lite t-röd brännare i botten. Som ni säkert vet idag behöver dagens verklighet inte alltid se ut så och valen ni står inför idag är många och precis som all annan utrustning kan valen vara minst sagt förvirrande. Det första ni kommer behöva välja inför ert köp av ett utekök är att välja vilket bränsle som köket skall använda.

Givetvis finns det kök som kan använda i stort sett alla bränsletyper, vill ni köpa ett sådant som oftast inte är det billigaste är det fritt fram att välja det, men för er andra scrolla ned så går vi igenom de olika bränsletyperna.

Gasol Bensin T-röd
+ Enklast att använda

+ Säkert att använda för i stort sett alla, stora som små

+ Enkelt att reglera temperatur

+ Relativt enkelt att få tag på utomlands

+ Erbjuder absolut de lättaste köken

– Dåligt att använda på Vintern eller i kyla

+ Funkar bäst på Vintern

+ Aldrig problem att hitta bränsle oberoende av plats i Världen

+ Enkelt att reglera temperatur vid tillagning

– Känsliga delar (pump, filter)

– Mindre säkert än övriga och kräver ett vaket öka annars kan utrustning och andra skadas

+ Bland de billigaste

+ Enkelt att starta med

+ Billigast

– Segt att laga på

– Svårt att reglera temperatur vid tillagning

– Dåligt på vintern och i kyla

– Säkrare än Bensin men inte lika säkert som Gasol finns här risk för att bränsle spills och brinner.

Gasol

Vi skulle vilja påstå att detta idag är den vanligaste sortens bränsle och kökstyp. Egentligen finns det inga frågetecken kring varför anser vi då det är relativt de andra typerna ett bränsle som är lätthanterligt och framförallt mycket säkert att använda för alla människor såväl barn, vuxna och framförallt nybörjaren.

Vidare är gasol köken oftast de absolut lättaste som går att hitta om det är vad ni är ute efter vilket många idag är.

I övrigt är gasol relativt enkelt att få tag på om ni är ute och reser, men håll koll på att ni köper flaskor med rätt typ av gäng/fäste annars blir det kall mat resten av turen 😀

Den största nackdelen gasol har som bränsletyp är kyla, det vill säga på vintern lämpar sig inte bränslet alls då gasen inte förångas utan blir flytande. Så skall ni ut på vintern under längre turer framförallt är det inte aktuellt att välja ett kök med gasol som bränsletyp.

Bensin/Fotogen

Till skillnad från Gasol är Bensinkök något som är självskrivet för oss på vinterturen då de är driftsäkra på både vintern som sommaren.

Vidare går det alltid att hitta bränsle oavsett om ni kör en tur i Sydamerika, Afrika eller Europa.

Varför vi inte väljer att släpa med oss bensinköket på sommaren är för att de är krångligare att starta än gasolköket samt det användandet av ett bensinkök är stökigare då själva starten innebär ofta onödigt sot och höga lågor vilket kan resultera i att annan utrustning slits eller blir skadad.

En annan anledning till att bensinkök är något krångligare är själva pumpanordningen och filtreringen som ibland sätter käppar i hjulet….. vi loovar det är inte kul vi har råkat ut för detta under en vintertur, absolut inte optimalt.


T-röd

Som de mer erfarna vet måste ni inte använda T-röd och oftast är inte det ordet som används när ni inhandlar bränsle utomlands dock har vi aldrig upplevt problem när vi använt våra kök på andra platser än Sverige. Hursom är dessa kök precis som gasolköken relativt dåliga i drift under vintern och framförallt är T-röd kök betydligt segare än de båda bränsletyperna ovan gällande värmehastigheten och i stort sett omöjliga när det gäller att reglera temperaturen på något vis vilket är jätteenkelt med både gasol och bensinkök.

En annan negativ skillnad är att t-röd i likhet med bensinkök är en vätska som enkelt spiller över och kan resultera i onödig risk där både människor och saker kan komma att skadas.


Utformning och annat att tänka på

För vissa av er är det vikten som är den viktigaste, för andra är det säkerheten. Anledningarna till ett nytt kök eller en viss modell är många och olika. Som vanligt tar vi upp några av de vanligaste sakerna vi tycker är värda att tänka på.

Vindskydd
det som verkligen riskeras att glömma när vi tittar på kök är att hur väl lågan skyddas från väder och framförallt vind. Vissa kommer med ett aluminium skydd som enkelt rullas ihop och sätts kring köket, för all del är detta bra men är vädret riktigt tjurigt blåser dessa lätt bort och ett stadigt ställ likt det klassiska Trangia köket kan vara en riktig räddning i dessa lägen. Värt att tänka på framförallt inte något att bortse från.

Stöd, ben eller vad ni nu vill kalla det.. bas kanske?
Som sagt, att köket står platt och har bra fötter det kanske låter som något ni tar för givet?

Gör inte det, vi har testat många kök genom åren och framförallt Victor avskyr kök som monteras direkt på gasbehållaren då detta är just den köksmodellen han vält ut flest gånger 😀 Stabiliteten är som ni förstår viktig vid omrörning, slippa att kastrullerna och lågan lutar etc.

Så se till att ni är nöjda med hur köket står, ni kanske klarar av ett behållarmonterat kök bra tills skillnad från andra som måste använda stabila saker som bilden nedan….

Stabila grejjer.png

Bra & Enkel montering
Vi har sett de mesta superkassa lösningarna. Allt ifrån gaskök som inte går att fälla ihop enkelt till reglage som knappt går att vrida utan att hela köket måste snurra. Nej vet ni, titta noga på reglagen för att reglera lågans styrka till hur bränslet oberoende vad det är monteras på. Är det enkelt? Kan du se dig själv använda det? Bra kör på det köket som känns bäst.

Tändanordning
Om ni väljer ett kök som har en inbyggd tändanordning så var noga med att den fungerar om inte se till att det inte sätter käppar i hjulet för annan användning.

Filter, Rensnålar, Pump etc
Samma här, har ni ett bensinkök så se verkligen till att filtrena i pumpen eller var nu tillverkaren valt att sätta en sån sak är lätt att byta ut och rensa. Samma gäller givetvis för de rensnålar som eventuellt sitter i brännaren och de andra delar du kan behöva byta ut för din drift.

Pumpen är alltid värd att ögna igenom, ser den plastig ut? Kommer den gå sönder? Försök även här bedöma hur du använder den och om den duger för syftet.

Bränsle Kvalité
Vi har testat många olika bränsletyper genom åren och kan verkligen säga att det är viktigt att veta vad ni köper och använder. Men det gäller de gånger då ska ut på längre turer eller skall laga mat till många. Till exempel har vi testat många gånger att koka 10 liter vatten med Biltema gas kontra primus gas och resultat är skrämmande då det tar dubbelt så lång tid på lågprisvaruhusets gas.

Samma gäller bensinkök, där kan ni verkligen gå på en nit om bränslet inte är rent och stoppa upp filtret totalt vilket leder till kall mat….. vilket vi också varit med om 😀

Lycka till där ute nu!

 

Stadsnära friluftsliv II: Paddling runt Kungsholmen

Har haft lite sommaruppehåll på bloggandet här ett tag, inte desto mindre hinns alltifrån vandring, paddling och fiske med så blogginläggen kommer komma var inte oroliga 😀

Tänkte skriva kort om en ny upplevelse för mig vilket är stadsnära paddling. För er som inte paddlar mycket eller åker båt särskilt ofta rekommenderar jag verkligen detta då det ger ett helt annat perspektiv att se saker och ting från vattnet. Vackert på ett helt annat sätt helt enkelt.

Det fina med stadspaddling förutom att det i Stockholm är så lättillgängligt geografiskt är är även att förkunskapskraven inte behöver vara stora gällande karta och kompass samt att de flesta uthyrarna har kajaker som verkligen den oerfarna kan känna sig trygg och bekväm i.

Vi (Morgan, Victor samt våra bättre halvor) lånade kajaker av Stockholm Adventures som har sina kajaker nära t-centralen då vi ville paddla runt just Kungsholmen då det kändes lagom som en eftermiddagstur.

Det går givetvis bra att låna kajaker lite varstans som fungerar minst lika bra, vi tog denna tripp i två dubbelkajaker då de är stabilare och bättre när vi ville fota en hel del och snicksnacka under turens gång.

Trippen tog lite mer än två timmar då vi paddlade runt Kungsholmen men vi hann även med att stanna på Långholmen för en snabb glass vilket är att rekommendera. Skall ni stanna på Långholmen så tänk på att stränderna är rätt packade på soliga dagar men den sydliga delen har stränder som lämpar sig bättre för oss paddlar även i det fina vädret. Finalen på turen går förbi stadshuset i vatten läge vilket var en mäktig upplevelse, vi kände oss nästan som ett stads besök på intågande 😀

Hoppas ni har det bra i sommarvärmen och får paddla lite ni med.

 

Kungsholmen

 

 

Favoritpastarätten för både turen i naturen eller hemma i köket

edf

Tänkte att jag skulle dela med mig av ett riktigt jäkla håll käften recept som min gamla kollega skulle sagt. Denna rätt funkar verkligen lika bra hemma som på tur och som ni förstår är det en rätt vi lagar en del. Ricottaosten är den enda ingrediens som är känslig i denna rätt och ni bör därmed inte spara denna rätten för länge vid en längre tur. Dock får den kräsne avgöra själv anser jag.

Är ni hemma kan jag tycka att lite vin ska in i såsen, men det är inte alltid det får följa med på vandringen men kanske en lyxigare paddling :D.

Hoppas ni får inspiration och lagar denna goda rätt vid nästa tur 😀

Ingredienser för 2 personer


  • Penne/fjärilspasta 300 gram
  • Salami milano skivad 150 gram
  • pinjenötter 20 gram (mest för smak )
  • Vitlöksklyfta
  • 1-2 Schallotenlökar
  • Ricottaost
  • Olivolja
  • Buljong flytande eller pulver/tärning
  • Salt & Peppar etc.
  • Om ni är hemma tar ni givetvis lite grön skön sallad i detta!

Tillagning

Alright, nu är det bara starta med matlagningen, följ mina steg nedan så får ni snart smaka på riktig kärlek.

  1. Koka pastan enligt anvisningar. När pastan kokat klart kan ni börja med steg 2, detta gäller givetvis enbart då ni är ute på tur och lagar mat då ni högst troligen bara har en kök (spisplatta). Är ni hemma så är det bara fortsätta
  2. När pastan nu är klar får den vila medan vi gör själva ”såsen”.
  3. Börja med att hetta upp olja i en kastrull, sänk till medelvärme om möjligt
  4. Hacka och fräs vitlöken samt schalottenlöken tills den börjar bli ”genomskinlig”
  5. lägg till salamiskivorna och pinjenötterna till kastrullen med löken och fräs dessa i någon minut utan att de bränns.
  6. Vänd ned 2-3 dl buljong i kastrullen, det vill säga spä ut tärningar och pulver i vatten eller addera vatten till flytande fond.
  7. Reducera vätskan till en mer tröflytande sås och vid en god konsistens.
  8. Blanda såsen med pastan, förslagsvis i kastrull
  9. Servera tillsammans med ricotta ost och salt/peppar är ni hemma eller ute på kortare tur är sallad alltid att föredra.

Hoppas det smakar!!

Övernattning i Stockholms nya nationalpark?

Äntligen är skolan avslutade och jag kan äntligen ge mig ut i naturen och bara njuta. Plus jag kan inte låta Victor skriva allt här, så därför tänkte jag dela med mig av ett av mina favorit områden i Stockholm, Nämdö skärgård, som kanske inom en snar framtid kan bli en nationalpark, läs mer här.
Tydligen har detta området varit nominerat som national park sedan 80-talet, och är väl värt ett besök om ni inte varit.

Personligen älskar jag detta område för närheten till stan (buss från Slussen och färja från Stavsnäs Vinterhamn)och för att det finns kajaker redan här ute att hyra, vilket underlättar (Nämdö fjärden är ingen vidare att paddla över en blåsig dag för de flesta). Men framförallt älskar jag området eftersom det bjuder inte endast på MÅNGA rådjur och en hel del dovhjortar, utan även också både på älg och räv som du ser ganska lätt på de större öarna som Runmarö, Nämdö, Boskapsön och Munkö, speciellt nu i juni.

Har ni även turen att komma ut NU så kan ni finna åtskilliga orkideer (guckusko, svärdsyssla, skogsnycklar, tvåblad etc.) på Munkö, som är en lätt paddling från Runmarö och en lite tuffare från Stavsnäs Vinterhamn. Munkö brukar även ha ett par havsörnar som cirkulerar omkring det området.

Efter att ha sett orkideerna på Munkö tar det ca: 1,5 timme att paddla ut till de yttre öarna där ni kan både njuta av horisonten och alla flyttfåglarna som är aktiva nu.

Hela området runt Nämdö är mycket lätt paddlat med många stora och små öar att landa på och pusta ut, det finns även otroligt många bra tältplatser på hällarna. Bör dock nämnas att det finns ett par öar som man inte kan landa på nu fram till 15 augusti – fågelskyddsområde.

Nämdö

 

Mitt sista tips för er som är sugna att komma ut är att inte missa kalkkobben, som kan vara en liten rackare att paddla till på blåsiga dagar, eftersom den ligger söder om Munkö och är exponerad för sydvästliga vindar – men väl värt det!

Byxor, Billigt och rätt inte dyrt och fel!

cof
Precis som med all utrustning för vårt älskade friluftsliv går det att göra av med riktigt mycket pengar på ett par byxor att vandra i. Det största problemet med utrustning i allmänhet och byxor i synnerhet är att när vi ser den där dyra byxan kan en inte låta bli att fundera:

”hmm jag kanske ändå kommer behöver den där byxan, jag menar vädret kanske blir superkass”.

I detta blogginlägg vill jag dela med mig av mina tankar när jag väljer byxor och hur jag resonerar kring prislapp, material och annat värt att tänka på. När jag säger byxor menar jag en friluftsbyxa för Vår/Sommar/Höst. Jag pratar inte heller om regnbyxor då det är just vad det låter som och inte mer i min värld.

Jag delar in denna text på följande vis:

  • Pris och Märke, viktigt?
  • Min byxa och varför jag valde just den modellen
  • Generellt vad jag tänker på vid inhandling av byxor för friluftsliv

Pris & Märke

När det gäller byxor är det ingen som helst garanti att ett stort märke har den bästa byxan. Tvärtom jag hade en Klättermusen byxa med en massa bra funktioner i form av placering av reflexer, fickor och annat.  Denna byxa var inte slittålig och bökig i vanliga enkla moment alltifrån att ingen stretch även denna gång ledde till hål på grund av slitage alldeles för tidigt samt för smala skaft i vristerna.  Det är inte okej enligt mig om en byxa skall kosta 3-4000 kronor.

En annan byxa som jag köpte i Namche Bazaar i Nepal för 200 spänn (piratkopia med både North face märke och Mountain equipment märke :D) höll för 6 veckor i Himalaya samt en bestigning av Mt.Blanc samt vår resa på Island. Det kallar jag prisvärt ( se bild nedan)!
P1300533

Som ni förstår handlar det enbart som med allt att hitta de funktioner som passar er. Jag rekommenderar alla att börja med något billigt som exempelvis den här om ni är osäkra på vad som passar er.


 Min Byxa

När jag går ut i skog och mark använder jag mig av en Lundhags byxa idag.  Att det blev märket Lundhags är framförallt för att det var vad som fanns i den butik jag handlade när min andra byxa spruckit i grenen och nöden kallade. Men däremot är det modellen jag är helnöjd med och som verkligen passar mig bra.

Byxan jag använder liknar den här.

Denna modell passade mig bra för att den delvis hade stretch i grenen och kring knäna områden som jag tidigare varit mindre nöjd med på föregående par.

Vidare föredrar jag stora fickor som hänger nere på låren där jag oftast har både näver som får torka i ena fickan och karta med kompass i andra fickan.

En väldigt viktig sak för mig på ett par byxor som skall användas under ovan nämnda säsonger är att ventilationen är bra vilket i detta fall är dragkedjor längs låret för att helt enkelt minska värmepaniken under varma dagar!

Andra bra saker med min byxa är att den inte är i bomull eller softshell eller något annat tokigt tyg som blir blött och aldrig torkar. Detta är en grundpelare i mitt val av byxa.

Det som jag inte gillar med min byxa är att den inte har ett tunt inbyggt bälte. Detta hade jag på min föregående byxa och jag gillar det för att när en har ett riktigt bälte för att hålla byxorna uppe under ryggsäcken tycker jag ofta att det klämmer åt och är bökigt att kombinera utan extra smärta.

Vidare är jag för byxor som har möjligheter att rulla upp eller dela av byxan då det ofta är behändigt vid alltifrån vadning eller jättevarmt väder.


 Generellt vad ni skall tänka på när ni köper byxor

Givetvis kan ni tänka på det saker jag resonerade kring ovan, men för att generalisera tycker jag att dessa saker är viktiga:

  • Tyg som tål en del nederbörd/fukt men också torkar snabbt vid behov och väder
  • Ventilationsfickor
  • Rejäla lårfickor/sidofickor
  • Skaften måste vara tillräckligt stora för dina skor/kängor
  • Inbyggt bälte är ett plus
  • Möjlighet att rulla upp eller dela av byxan är ett plus
  • Stretchmaterial på ömtåliga ställen (skrevet, knän, baken) är nödvändigt.

 

 

 

 

 

Island, en helt otrolig och annorlunda upplevelse!

P1300567

Tänkte att det kunde vara på sin plats med ett tillbakablickande inlägg från min resa till Island för 2 år sedan. En fantastisk upplevelse tyckte vi, och förhoppningsvis kan vi inspirera er besöka Island framöver!

Vi lägger upp inlägget såhär:

  • Sammanfattning av vår resa och turism på Island generellt
  • Att hyra bil på Island
  • Landmannalaugur
  • Vestmannaeyjar – Ett modernt Pompeji
  • Mat, Bränsle och utrustning

Sammanfattning

Till att börja med gick vår resa (Victor & hans sambos) på sommaren av anledningen att denna ö är generellt kall och karg året om vilket innebär att sommarvärmen är bra om man får lite sol och några grader norr om 10 plus 😀

Island är som ni troligen vet en mycket annorlunda plats från de flesta andra platser på grund av sitt landskap och läge men lika mycket på grund av hur djur och växt habitatet ser ut. Det finns oftast få arter men mycket av de som finns och landskapet är böljande av lavafält och vackra gräsbeväxta kullar och fjäll.

På Island finns det massvis med aktiviteter som är både spännande och äventyrliga, valsafari, glaciärturer, isklättring, rafting, vandring och inte minst ridning för att nämna några. Detta innebär att ni måste fundera ut vad ni vill uppleva och välja russinen ur kakan. Det vanligaste är att tillbringa 3-4 dagar i Reykjavik med dagsturer till det som kallas golden circle (Geysir, Pingvellir, Gullfoss).

Vi besökte samtliga platser i golden circle, vi valde till och med att snorkla i det glaciärvatten som fyllt sprickan mellan kontinentalplattorna i Pingvellir. Svinkallt, men en upplevelse som så vitt jag vet inte finns någon annanstans på planeten. Helt klart värt pengarna.

Men när det gällde naturen som vi givetvis åkte till Island för att uppleva visste vi att vi främst ville uppleva två saker.

  1.  Vi  ville bada i heta pooler under en ”fjällvandring” vilket ledde oss till att välja att besöka Landmannalaugur.
  2. Vi ville se spåren av vulkanutbrott vilket ledde till vårt besök av Vestmannaeyjar.

Vi valde att rida på Island men kan i efterhand konstatera att vi inte hade en behaglig guide. Så ska ni rida, se verkligen till att ni tar reda på ett bra stall/guide innan er resa. Att sälja ridturer på Island är som att sälja glass i Sahara, busenkelt oavsett om din produkt smakar skit. Så tänk på det, undersök verkligen en bra guide innan.

Blå laguner finns det inte så många av men den som de flesta åker till ligger nära Reykjavik medan en annan ligger i Myvattn vilken vi valde att åka till. För detta behöver ni fler dagar för er resa men väl på plats finner ni en lugnare miljö och billigare avgift. Kan vara värt för den som har tid vilket vi hade.


Hyra bil på Island

Om ni funderar på detta har ni kanske redan fått en del kluriga frågor. Det viktigaste att veta och tänka på är försäkringsfrågan. Det är som så att på island finns det vägar som har en lägre kvalité vilket oftast är de vägar som ligger inåt landet och kring ”fjällen” där risken för yttre skador på bilen är överhängade så se till att använda en försäkring som täcker dessa skador.

Detta innebär även att ska ni åka i dessa områden så se för guds skull till att välja en bil som delvis klarar av dessa hårda terränger. För att tydliggöra, det är inte en ”fjällväg” i Norrland vi pratar om. En bökig väg på Island kan vara en väg som helt plötsligt korsas av en bäck/flod som en fullvuxen människa inte ens skulle kunna vada över eller ett så pass dåligt väglag att en vanlig bil inte skulle kunna ta sig framåt överhuvudtaget.

Det ni skall kika efter är att bilen klarar av de så kallade F-Roads som är benämning för dessa mer otillgängliga områdena och vägarna.

Vi använde oss av detta uthyrningsföretag och var supernöjda http://www.carrentaliceland.com/

Vi hyrde inte en bil som var anpassad för F-roads då vi valde att ta bussen till exempelvis Landmannalaugur då det var den enda vägen vi ville åka få som var en F-road. Vi hyrde en Hyundai I30 och i efterhand hade vi gjort exakt likadant igen då det inte bara handlar om att hyra en bil som klarar dessa svåra vägar utan att ni skall klara av att köra på dessa också vilket efter vår tur till Landmannalaugur vi kan konstatera att alla inte klarar eller klarade av.


Landmannalaugur

En av våra favorit platser på resan, helt otroligt vackert med vulkaner och böljande kullar täckta av olikfärgade stenar & gräs.

Att ta sig hit är som ovan nämnt extremt svårt av egen maskin. Skall ni använda egen bil. Tänk efter två gånger och se till att ni har en bil som har rejält med frigång från marken då det kommer vara en del stora vattendrag ni skall över.

Vi tog bussen från Reykjavik, kan idag inte minnas hur många timmar det tog men 3-5 timmar och helt klart en bekväm resa för en liten summa. Se till att betala och boka det innan bara vid turistinformationen i Reykjavik.

Vi valde att tälta vid ”stationen” då vi inte hade hunnit med att gå någon av de längre lederna under vår resa. Vi kunde däremot göra dagsutflykter varje dag vid vårt besök vilket det fanns mer än gott om både långa som korta.

Vi hade med oss all mat vi behövde och kök för den delen, vi rekommenderar även er att göra det då det var dyrt att köpa från den enkla butiken på plats.  Men godis, bränsle osv kan ni förstås inhandla här. Kartan hade vi redan köpt i Reykjavik, men det går att köpa på plats.

Ta med er minst 2 uppsättningar badkläder, det är en helt otrolig upplevelse att vara på ett kallt småregnigt Island och bada i en 40 gradig varm het bäck. Det är precis som det låter en het pool mitt i naturen där en kokande bäck flyter ihop med en iskall bäck och på så sätt skapar denna behagliga plats för oss människor.


Vestmannaeyjar – Ett modernt Pompeji

Vestmannaeyjar, är ett område med öar på södra/sydvästra Island. Det som gör detta besöksmål så enastående i vår mening är att det nyligen varit och är väl tror jag är den korrekta termen ett vulkaniskt aktivt område.

För de flesta är området mest känt för ön Surtsey som är den ö som föddes för inte länge sedan genom ett vulkanutbrott. Surtsey är idag en ö ni kan åka på båtturer till men då får ni givetvis betrakta ön från håll men bara det kan vara en häftig upplevelse.

Vi for dock aldrig dit utan fann en ribbbåts tur med tillhörande lunnefågels sightseeing härligt men framförallt ville vi uppleva staden på huvudön som för ca 40 år sedan blev begraven av lava (halva staden) ett modernt pompejii helt enkelt. Helt otroligt om ni frågar oss!

Ett museum i staden visar detta på ett enastående hus då de grävt fram ett hus ur dryga 10 meter svavelaska och visar exakt vad folk hade där hemma innan de flydde och huset begravdes!!!

Helt enkelt enastående, Vestmannaeyjar behöver ni inte spendera mer än 2 nätter på men det kommer helt klart vara värt det, finns ingenting liknande att uppleva vad jag vet!


Mat, Bränsle och Utrustning

Mat, bränsle, boende och internet är alla saker som ni enkelt löser på plats. Även bussresor och liknande information är något turistinformationen snabbt besvarar. Att hyra bil är däremot en annan historia därav fått ett eget avsnitt ovan.

Det första och enklaste att tipsa om är att skall ni till Island och tänker tälta, se till att ha ett riktigt bra tält. Vi använde ett Hilleberg Staikka och var trots detta tvungna att i snitt ta in varannan natt på hotell/stuga för att torka tältet som blir dyngsurt på denna väderbitna ö.

Bränsle för vårt gaskök inhandlade vi på friluftsbutiken i Reykjavik som låg på promenadavstånd från stadskärnan. Butiken hade utöver detta ett gediget sortiment om ni skulle glömt något hemma.

Mat går att inhandla väl på plats, vi hade inte med oss några livsmedel från Sverige utan valde att köpa absolut allt på plats vilket i efterhand kändes som helt rätt beslut.

 

Packlista för friluftsliv – vår bas för ALLA turer

Namnlös.png

Då var det dags, först och främst detta är vår generella bas  packlista vi använder oss av vid alla typer av turer vi gör oberoende om det är vinter/sommar eller höst. Listan är uträknad på en 5 dagars tur, det vill säga 4 nätter och 5 aktiva dagar.

Givetvis bör ni och vi  addera de säsongs eller aktivitetsspecifika plagg ni anser viktiga för just eran typ av aktivitet eller säsong (badbyxor, skidpjäxor, klätterutrustning). Viktigast av allt, hör av er till oss om ni har några funderingar eller idéer antingen här eller via facebook gruppen här.

Vi kommer köra tre olika kategorier i packlistan samt två kolumner då vi vill förklara varför vi tar med dessa saker inte bara lista sakerna i sig. Vi kör följande kategorisering:

  • Kläder
  • Utrustning
  • Mat & Mattliknande saker

 


Kläder

Skaljacka/Regnjacka Alltid ett måste, vädret för 4 dagar framåt räknat från dagen du åker är helt enkelt oberäkneligt på alla sätt och vis oberoende av årstid.
Utebyxor En slitstark utebyxa, just nu använder exempelvis Victor en Lundhags modell sån här.
Kängor/Fotdon Om ni vandrar är det givetvis kängor eller liknande som gäller, annars har en alltid med sig ett bar mysiga skor exempelvis löpardojor vid paddling eller crocs med varma strumpor 😉 Vill ni läsa mer om kängor kan ni klicka här.
Sockor 3 par Tänker alltid som så att antalet sockor skall vara ca 60% av antalet dagar som turen är 😀
Inte vetenskapligt, men funkar klockrent hitintills!
Underkläder 3-4 par Förklarar sig själv, viktigt att vara ren å fin
Underställ 2 uppsättningar Vi går alltid i ett syntetställ och vid sömn/vila tar vi på oss vårt merinoullställ.

På detta sätt skitar vi aldrig ned vilostället. Är turen dock längre säg 7 nätter är det rekommenderat med 2 syntet undertröjor och 1 vilotröja 2 byxor räcker alltid långt oavsett längd nästan.

Tunn fleece / Mellanlager En tunn fleece eller mellanlager, ibland en ylletröja från det militära för att kunna justera värmen i kroppen vid aktivitet
Tjock jäkla fleece eller dunjacka Ja ni ser rätt, vi har nästan alltid med dunjackan oavsett säsong! Det är orimligt tråkigt att frysa
2 Funktionströjor Träningströjor som används vid aktivitet, har denna över understället och eventuellt under tunn fleece/skaljacka
1 bomullströja Mest Victor som envisas vid detta att vila i tillsammans med merionull underställs tröjan
Mössa & Vantar Året om skall dessa med, nästan alltid använd vid sömn men man vet aldrig med vädret i vårt långa land!
Keps Morgans favorit som alltid följer med, enda gången han synts utan var i sarek under 10 dagar på vintern 😀

Utrustning

Utekök med tillhörande tändstickor eller tändstål samt tamojj Gaskök från trangia i stort sett året om, på vinterturerna blir det ett Optimus nova med fotogen eller bensin – MSR kök, beror på vem lotten faller på helt enkelt under vintern.
Matsaker Bestick, tallrik/skål, kåsa, visp, slev, stekspade och thermos (ja den är alltid med).
Tält (om ni inte sovar på annat sätt)  
Liggunderlag Thermorest eller liknande.
Sovsäck Val efter säsong – läs gärna vår tidigare blogg här.
Sittunderlag Mindre sittdyna för lunchen
Kniv/Multitool Vi kör på varsitt leatherman/Mora kniv. Vi täljer inte i massor direkt utan mest när nöden kallar använder vi kniv och verktyg.
Sjukvårdsväska En fullduglig sjukväska är ett måste, vi kommer gå igenom vad vår innehåller i ett separat inlägg
Bok Man vet aldrig när det blir för tråkigt helt enkelt
GPS Vet aldrig när en går vilse
Kompass & Karta Man vet aldrig när batterier tar slut på GPS’en
Reparationskit Innehåller nån extra rem, några buntband, rep kit för liggunderlag samt tält.
Myggmedel Förklarar sig självt
Solskyddsmedel Ibland är det soligt faktist 😃
Solglasögon Alltid med, jobbigt att få ont i ögonen
Toakit Spade, Toarulle och tändstickor i en påse.
Pannlampa/Lampa Ett givet val, man vet aldrig när det behövs förutom på natten givetvis…

Mat & Matsaker

5 luncher Först lunchen är ofta lyxigare hemifrån, övriga brukar vi köra på fruktsoppor till lunch med knäckemackor och mjukost samt en god salami som stadigt karvas ned under turen.
4 Middagar Smaken är som baken, finns massvis med recept där ute. Vi kommer skriva några blogginlägg med våra favoriter längre fram
Frukt & nötblandning Ca 500 gram med olika torkade frukter och nötter etc.
Choklad eller annat godis Helst bars eller liknande som kan eller är portionerade för 5 dagar
Välling till frukost Ni hörde rätt, grym frukost fullkornsvälling mycket godare och smidigare än gröt.
Knäcke mackor till frukost Vi räknar med 3 skivor per person och måltid
Mjukost Vi räknar med ½ tub per dag per person för både frukost och lunchmackorna
Te & Kaffe Så mycket som ni dricker
Honung Alltid en hit till Téet
Vispade efterrätter Chokladmousse, fromager allt som går att vispa med mjölk eller vatten!
Torrmjölk/Pulvermjölk Lika mycket som behövs för dina efterrätter
Kryddpåse/skafferi Vitlök, olja, salt & peppar, lite pulver buljong och annat ni föredrar i maten